Talentenjacht | Techno | Teen Pop | Tex-Mex.

Talentenjacht:

Een talentenjacht is een wedstrijd, waarbij de organisatie opzoek gaat naar nieuw talent, dit in diverse disciplines (zoals sport en theater). Wij focussen uiteraard op het muzikale aspect van deze term.

In een muziek-/zangwedstrijd wordt de geleverde prestatie in de meeste gevallen geëvalueerd door een (vak)jury of het publiek. Belangrijkste en bekendste talentenjachten op het televisiescherm zijn: o.a. Idool (de Vlaamse versie van American Idol en Pop Idol), hiervan werden in totaal vier seizoenen gemaakt, die telkens werden gepresenteerd door Koen en Kris Wauters.

Vervolgens was er X-Factor, een format dat kwam overgewaaid uit de UK. Het programma werd gepresenteerd door Koen Wauters (2005) en Hadise (2008).

In November 2011 kwam er ook nog The Voice Van Vlaanderen bij, een formule waarbij vier coaches meerdere kandidaten begeleiden. De show is onderverdeeld in drie fases: blind auditions, battles en de uiteindelijke finale.

Ook muziekconcoursen kunnen als talentenjacht gezien worden, Humo’s Rock Rally en Kunstbende zijn hier enkele voorbeelden van.

Techno:

De term Techno is een verzamelnaam voor elektronische muziekstijlen. Het ontstond op diverse plaatsen in de wereld, voornamelijk in Amerika (Detroit) en -in mindere mate- Duitsland. Het woord Techno werd voor het eerst gebruikt door de Amerikaan Alvin Toffler in zijn boek The Third Wave, het is afgeleid van technology omdat Detroit in die tijd een sterk ontwikkelde stad was. Net als in Duitsland had het genre, afkomstig uit de Electro, aanvankelijk een ‘industrieel’ geluid. Mede door de opkomst van House en New Wave zou het later melodieuzer worden. Talla2XLC was de eerste die, in de jaren tachtig, een club opende die de Technomuziek als uitgangspunt had. Het genre was lange tijd obscuur: dankzij Junkie XL, Moby en The Prodigy wist het in de Nineties toch een groot publiek te bereiken.

Teen Pop:

De benaming Teen Pop (ook wel Bubblegum genoemd) is een verwijzing naar Popmuziek voor tieners, die vooral in de periode van eind jaren zestig tot begin jaren zeventig erg populair bleek te zijn. Het was een mengsel van Garagerock (ongepolijste vorm van Rock) en Teenyboppermuziek (groot in de jaren vijftig dankzij artiesten als Cliff Richard, Johnnie Ray en The Big Popper). Handgeklap, Doo Wop achtige achtergrondzang, simpele gitaarakkoorden en dito refreinen, alsook de begeleiding van een elektronisch orgel (Hammondorgel) vormde de succesformule van dit genre, vol met bakvissendramatiek en kalverliefde. “Green Tambourine” van The Lemon Pipers en “Hanky Panky” van Tommy James worden algemeen beschouwd als de grote doorbraak van deze muziekstijl. Andere voorbeelden zijn: Archies (“Sugar Sugar”), Tommy Roe (“Dizzy”), Bay City Rollers (“I Only Wanna Be With You”) en Rubettes (“Sugar Baby Love”). Opmerkelijk is ook het grote aantal One Hit Wonders dat de Teen Pop heeft voortgebracht. Het genre kwam eind jaren negentig wederom opzetten, met o.a. Britney Spears en Christina Aguilera (beide begonnen hun carriëre in The New Mickey Mouse Club. Deze muziek had echter niets gemeen met de Bubblegum, behalve dat het voor een tienerpubliek en meestal door jonge artiesten wordt uitgevoerd.

Tex-Mex:

Tex-Mex is de muziek van de Mexicanen uit de grensstreek tussen Texas en hun vaderland, ook wel Tejano genoemd. Het genre ontstond uit een mengeling van Mexicaanse stijlen (zoals Bolero en Ranchero) met enkele Europese dansstijlen (o.a. Polka en Wals), deze muziek kreeg in eerste instantie de benaming Conjunto. De teksten gingen voornamelijk over het leven in Texas en Noord-Mexico. Nadat er later Rock & Roll, Country en Blues aan de Conjunto werden toegevoegd, kwam langzamerhand de nieuw naam Tex-Mex tot stand. Deze muziekstijl wordt traditioneel gespeeld door een kwartet: met twaalfsnarige gitaar, bas, drums en knopaccordeon. De Amerikaanse bandjes van eind 19de eeuw ruilde de viool in voor een accordeon, nadat heel wat Europese immigranten (Duitsers en Polen) zich in Texas kwamen vestigen. Ze namen het instrument mee uit hun thuisland. De accordeon leek al snel erg interessant (met name voor de Mexicanen) omdat het meer volume had, bovendien kon men er naast melodieën ook baslijnen op spelen. Flaco Jimenez is een echte Tejano en de belangrijkste vertegenwoordiger van het genre, zijn vader was één van de ontdekkers van de Conjunto muziek. Jimenez speelde aanvankelijk in de groep Los Caporales, in de jaren zestig stond hij op het podium met grote namen als Ry Cooder, Bob Dylan en Doug Sahm.

(pdg).