Powerpop | Pro Tools| Psychedelische Rock | Punk.

Powerpop:

Powerpop is een populaire muziekstijl, daarnaast is het ook één van de meest duurzame subgenres uit de Rock. De stijl ontstond in de jaren zeventig en haalde z’n inspiratie uit de Britse en Amerikaanse Pop/Rockmuziek van de Sixties. Het zijn grotendeels energieke, scherp gespeelde, maar ook toegankelijke liedjes. De belangrijkste kenmerken zijn o.a. frisse vocale harmonieën, sterke melodieën, zuinige arrangementen, gedistingeerde gitaarriffs en ongecompliceerde teksten. Instrumentale solo’s worden in de meeste gevallen tot het (absolute) minimum beperkt. Badfinger, The Raspberries en Big Star worden als de belangrijkste pioniers gezien.

Pro Tools:

Het digitale audiomontagesysteem Pro Tools is al verschillende jaren de standaard in de professionele studio omgeving. Het toonaangevende pc-programma wordt gebruikt voor het opnemen en bewerken van audio bestanden, het maakte als eerste digitale multitrackopname en montage (met cd-kwaliteit) mogelijk. Oorspronkelijk was Pro Tools een gedegen audio-softwareprogramma, maar het werd geleidelijk aan uitgebreid met o.a. Midi-functies. De software werd ontwikkeld door Digidesign voor de besturingssystemen Mac OS en Microsoft Windows. In tegenstelling tot heel wat andere muziekprogramma’s ondersteunde Pro Tools uitsluitend hardware van Digidesign en M-Audio (beide behorend tot de Avid Audio). Met de invoering van Pro Tools 9 (2010) kwam hier definitief een einde aan. Het programma ondersteunt tegenwoordig ook andere ASIO-compatibele audio interfaces.

Psychedelische Rock:

Psychedelische Rock is hallucinerende muziek, waarbij men de effecten en geestverruimende ervaringen van hallucinogene drugs (voornamelijk Lsd) probeert te bekrachtigen, repliceren of imiteren. Het genre maakt vaak gebruik van nieuwe elektronische opnametechnieken/effecten en wordt daarbij o.a. beïnvloed door Oosterse muziek. Dit blijkt uit het gebruik van exotische instrumenten, zoals bv raga en drones uit de Indiase muziekwereld. Een dromerige sfeer, uitgebreide solo’s en het hanteren van audiofeedback, disortion of wah-waheffecten behoren tot de voornaamste kenmerken van Psychedelische Rock. Evenals grillige, literair-geïnspireerde en surrealistische teksten en complexe structuren. De stijl ontstond in 1966 aan de Amerikaanse Westkust nadat de band The 13th Floor Elevators de lp “The Psychedelic Sound Of The 13th Floor Elevator” had uitgebracht. “Eight Miles High” van The Byrds uit datzelfde jaar was één van de (aller)eerste psychedelische hits. Andere belangrijke namen uit het genre zijn o.a. Jefferson Airplane, Jimi Hendrix, the Yardbirds en Cream. Begin jaren zeventig verloor de Psychedelische Rockmuziek aan populariteit, toch bleef het voor heel wat artiesten (Kula Shaker, MGMT en The Mermen) een belangrijke bron van inspiratie.

Punk:

Punk (of Punkrock) is een ruwe vorm van Rockmuziek die opkwam in de periode 1976-1977. Het was een zowel muzikaal als sociaal verschijnsel dat zich al snel manifesteerde als een reactie tegen de gekunstelde Popmuziek. Gekoppeld aan de sociale onvrede van een nieuwe generatie jongeren, met name uit het economisch geteisterde Engeland, groeide de muzikale en maatschappelijke beweging uit tot een verzet tegen de gevestigde orde. De zogenaamde Punkers waren niet de eerste die hun onvrede (of zelfs walging) vertaalden in provocatief gedrag. Het draagt kenmerken van zowel dadaisme als situationisme, maar vindt o.a. dankzij massamedia een veel groter publiek. Op muzikaal gebied komt het voort uit de erfenis van groepen als The Stooges, Velvet Underground en The New York Dolls. Punk staat voor met veel agressie gespeelde gitaarrock, waarbij maatschappijkritische teksten centraal staan. Met The Ramones in de VS en The Sex Pistols in de UK barstte het fenomeen helemaal los. In het kielzog van deze bands begonnen legio jongeren hun eigen Punkgroep. Als reden voor het enorme succes van het genre wordt vaak de sociale omstandigheden in het Verenigd Koninkrijk (van begin jaren tachtig) aangehaald, met o.a. stakingen en werkloosheid. Het optimisme van de hippiegeneratie had plots voor heel wat jongeren afgedaan. Men voelde zich niet serieus genomen, Punkmuziek werd een uitlaatklep voor deze frustraties.

(pdg).