Oberheim | One Hit Wonder | Outlaws.

Oberheim:

De Oberheim was de eerste polyfone (meerstemmige) synthesizer. Hij werd o.a. gebruikt bij de opnamen van “Jump” van Van Halen (1984) en “Long Train Running” van The Doobie Brothers (1973). Vanaf eind jaren tachtig werd de eerste reeks van de Matrix-1000 synths geproduceerd. Dit model had een zwarte voorkant en was bedoeld als de opvolger van de Matrix 6 en de Matrix-6R. Het was de simpele variant -voor de gewone gebruiker- van de Matrix-12 en X-Pander. De Matrix 1000′ synths bleven in productie, tot Oberheim er in 1999 mee ophield te bestaan.

One Hit Wonder:

Sommige muzikanten zwoegen jarenlang aan een carrière zonder echte hits, maar bouwen een ‘solide’ repertoire op. Anderen gaan volop voor het commerciële succes en slagen er keer op keer in om de hitparade te halen. En dan zijn er nog de artiesten die slechts één keer van het ware succes mogen proeven, maar dat daarna nooit meer weten te herhalen. De zoetzure smaak van eendagsvliegen. Het fenomeen One Hit Wonder moet voldoen aan een aantal criteria: de artiest of band heeft in heel z’n carrière slechts een grote hit gescoord, daarvoor en daarna werd de hitparade niet behaald. Gelegenheidssamenwerkingen tellen eveneens niet mee. Dat geldt ook voor acts die één bepaalde nummer 1 hit hebben gehad en vervolgens nog wat lager genoteerde hitjes. Sommige internationale artiesten waren in ons land slechts voor een geringe periode succesvol, maar scoorden in eigen land of elders wel nog hits. John Miles (“Music”) en Ram Jam (“Black Betty”) zijn de bekendste voorbeelden van een One Hit Wonder.

Outlaws:

Outlaw is de Engelse benaming voor ‘vogelvrijverklaarde’. Al sinds het begin van de middeleeuwen betekent deze term letterlijk dat iemand buiten de wet kan gesteld worden en dus zonder restricties vervolgd of zelfs gedood kan worden (‘veroordeling bij verstek’). Bekendste Outlaws uit de geschiedenis zijn de legendarische Robin Hood en de treinrover Jesse James, die stal van de rijken om aan de armen te geven. Outlaws werden gezien als degenen die in opstand kwamen tegen de gevestigde macht. Zo ook in de Outlaw Country, waarbij Countryzangers zich niet hielden aan de Nashville standaard. Muzikanten als Willie Nelson -in die periode in één adem genoemd met Waylon Jennings- en Kris Kristofferson verzetten zich tegen de commerciële Country uit Nashville en gebruikte tevens invloeden uit de Folk en Rock & Roll in hun muziek. Willie Nelson z’n imago van Outlaw kreeg nog meer gestalte toen hij in 1976 een Lp opnam met Waylon Jennings, Jessie Colter en Tompall Glaser, “Wanted: The Outlaws” werd een groot succes en werd met platina bekroond. Kris Kristofferson werd in 1977 opgenomen in de Nashville Songwriters Hall Of Fame, hij is de auteur van bekende liedjes als: “Help Me Make It Trough The Night” (Sammy Smith, Willie Nelson), “Me And Bobby McGee” (Janis Joplin) en “Sunday Mornin’ Comin’ Down” (Johnny Cash). Artiesten als Steve Earle en Joe Ely zijn door de Outlaws beïnvloed.

(pdg).