New Orleans | New Romantics | New Wave | Noise | NPI.

New Orleans:

New Orleans is een industrie- en distributiecentrum, stad aan de monding van de Mississippi (ook wel Crescent City) genoemd en bekend door haar rijke culturele erfgoed (vooral qua muziek en keuken). New Orleans ligt te midden van de katoenplantages, hier werd in het verleden de sterke Afrikaanse negerslaaf (‘zwarte goud’) tewerkgesteld. Ethische bezwaren werden in die periode afgewimpeld met de argumentatie dat de zwarte mens een soort dier was en ‘is het dan immoreel om een (zwart) dier te verhandelen? Heel wat handelaren waren er overigens van overtuigd dat de zwarte slaven hemelse verlossing brachten en dat men hierdoor dichter bij het Christelijke geloof kwam. Bij aanvang van de twintigste eeuw ontstond in New Orleans de Jazzmuziek, een samengaan van Afrikaanse en verschillende West-Europese muziekstijlen. De stad groeide al snel uit tot de bakermat van de ‘slavenmuziek’ en Gospels, en is essentieel in de ontwikkeling van Jazz, Rock & Roll en Rhythm & Blues. Mahalia Jackson (geboren te New Orleans op 26 Oktober 1911) heeft onbetwistbaar bijgedragen tot de emancipatie van de Afro-Americans. Dixieland (ook wel Hot Jazz of New Orleans Style genoemd) was één van de eerste stijlen van Jazzmuziek, het was de reactie van de blanke gemeenschap op de New Orleans Jazz. Het was een typische Amerikaanse muzieksoort, die ontstond uit Creoolse muziek met Ragtime, Blues, Negrospirituals en de zogenaamde Tin Pan Alley-muziek. Jaarlijks keert het carnaval in New Orleans (Louisiana, VS) terug onder de naam Mardi Gras.

New Romantics:

Glimmende pakken, peperdure zeiljachten, sexy fotomodellen, bergen cocaine: dat was de decadente droom die New Romantics in de vroege jaren tachtig najoegen (in hun songs, videoclips en in het echte leven). Het genre ontstond in de nachtclubs van Londen, de toegankelijke en ietwat bombastische Popmuziek (met veel synthezisers) was een vervolg op de New Wave Rage. Aanhangers van deze Engelse stroming gingen opzoek naar nieuwe inzichten en mogelijkheden, in tegenstelling tot het Punk-genre vormden nieuwe kansen op basis van de samenleving het streefdoel. De New Romantics richtten zich voornamelijk op glamourachtige en stijlvolle ontwerpen. De muziek werd gemaakt door artiesten net in het pak, met ongefohnde kapsels en make-up. Enkele voorbeelden hiervan zijn Duran Duran (“The Reflex”), Talk Talk (“Such A Shame”), Ultravox (“Vienna”) en Visage (“Fade To Grey”).

New Wave:

New Wave is een verzamelterm voor ongeveer elke mogelijke vorm van moeilijk te classificeren Popmuziek kort na het Punktijdperk, eind jaren zeventig. De benaming wordt evenzeer gebruikt voor muziek die er qua stijl op gelijkt, maar die na de ‘hoogdagen’ van het genre is uitgebracht. New Wave staat voor een nieuwe golf in de geschiedenis van de Rock & Roll, opgeworpen door een moderne generatie van muzikanten. Het geluid is minder agressief dan Punk, de muziek minder simpel. Aanhangers waren meestal in het zwart gekleed, ze droegen hun haren kort en wild (sterk geïnspireerd door de Punkstroming). De populariteit van dit tegendraadse muziekgenre kwam vooral tot bloei op de Britse eilanden en in New York. Inspiratie werd gevonden bij Avant-gardisten als Brian Eno en Kraftwerk, of bij muzikanten als Velvet Underground, Television en Patti Smith. New Wave omvatte verschillende subgenres: gitaarmuziek (zoals bv Sisters Of Mercy), Industrial (Einsturzende Neubauten), Electro/EBM (Front 242) en Post-Punk (Ian Dury). Bekendste vertegenwoordigers van het New Wave genre zijn o.a. Joy Division, The Cure, Depeche Mode en OMD.

Noise:

De term Noise wordt uitstekend gekenschetst door z’n Engelse benaming (Noise betekent ‘ruis’). Het is vaak moeilijk te beluisteren muziek, waarbij wordt gezondigd tegen alle bestaande regels die in de muziekwereld gelden. In de eerste plaats denken we dan aan lawaaierige Rockmuziek, waarbij het gitaargeluid zwaar vervormd wordt. Bij bands als The Swans en Sonic Youth wordt er beslist niet gemikt op instrumentale virtuositeit. Daarnaast staat Noise ook voor een kunstmuziekstroming. De allereerste componist die zich bezighield met het verwerken van ‘omgevingsgeluid’ was Luigi Russolo. Op 11 Maart 1913 publiceerde de Italiaanse duizendpoot zijn futuristische manifest The Art of Noise en in datzelfde jaar z’n instrumenten, die hij Intonarumori (‘lawaaimachines’) doopte. Met deze instrumenten maakte hij muziek die voornamelijk was gebaseerd op een industrieel geluid.

NPI:

NPI, het Nationaal Pop Instituut, was een organisatie die zich inzette voor de ontwikkeling en kwaliteit van de Nederlandse muziek: van Pop en Rock tot Hiphop, Urban, Dance, Crossover en Wereldmuziek. NPI werd opgericht in 1975 als Stichting Popmuziek Nederland en werd sinds 1977 gesubsidieerd door de rijksoverheid. In 1997 veranderde de naam in Nationaal Pop Instituut. NPI was initiatiefnemer van de Muziekencyclopedie. Per 1 Januari 2008 ging het NPI op in Muziek Centrum Nederland (MCN).

(pdg).