Label | Latin | Live Aid | Low Fidelity | Lounge.

Label:

Een label is het merk waaronder een platenmaatschappij muziek op de markt brengt. Een bedrijf kan verschillende labels hebben, door onder meer overnames of fusies, waardoor men zich beter kan richten op de verschillende afzetgebieden en publieksgroepen. Om een merk sterk te maken is een label vaak genre gebonden, zoals bv het Jazzlabel Blue Note dat in 1979 werd overgenomen door EMI Music. Samen met Sony, Warner en Universal behoort EMI tot de Majors, de vier grootste platenmaatschappijen op wereldvlak. Gezamenlijk hebben ze 75% van de markt in handen. Kleine en onafhankelijke labels worden independents genoemd.

Latin:

De muziekstijlen afkomstig uit de Latijns-Amerikaanse landen, worden vaak aangeduid met de overkoepelende term Latin. Het bekleedt een diversiteit aan genres die de Romaanse talen (o.a. Spaans, Portugees en Italiaans) als gezamenlijke factor hebben. De bekendste en belangrijkste genres uit de Latin zijn: Samba, Merenque, Mambo, Salsa en Rumba. Vele van deze stijlen werden, op verscheidene locaties, vermengd met Westerse Pop.

De term Latin Jazz werd begin jaren zestig bedacht door trompettist Jerry Gonzalez, het combineert de ritmes van de Latijns-Amerikaanse muziek met de Jazz uit de Verenigde Staten. Latin Jazz is in te delen in twee belangrijke categorieën: de Braziliaanse Latin Jazz is een variatie van Samba en Bossanova. De Afro Cubaanse Jazz omvat dan weer Cubaanse Son Songo, Mambo, ChaChaCha, Merenque en Salsa.

Live Aid:

Het benefietconcert Live Aid werd op 13 Juli 1985 georganiseerd door Sir Bob Geldof (Boomtown Rats) en Midge Ure (Ultravox), met als doel het verwerven van fondsen ter bestrijding van de armoede in Afrika. Beide heren hadden het jaar daarvoor ook al geld ingezameld voor hetzelfde project (hongersnood in Ethiopië) met de Kersthit “Do They Know It’s X-Mas Time?” van de liefdadigheidsgroep Band Aid. Het gehele evenement, dat ruim zestien uur in beslag nam, omvatte gelijktijdige optredens in het Wembley Stadion (Londen) en het JFK Stadium (Philadelphia). Er traden zo’n tachtig artiesten op, waaronder Queen, U2, Status Quo en Madonna. Led Zeppelin kwam voor de gelegenheid weer bij elkaar. Naar schatting 1,5 miljoen kijkers volgde het evenement, dat in honderd landen rechtstreeks werd uitgezonden. De opbrengst overtrof alle verwachtingen: waar er door de organisatie werd gerekend op circa 1 miljoen Britse pond, werd er in 2001 aangegeven dat de opbrengsten waren opgelopen tot 150,4 miljoen pond. Op 2 Juli 2005 werd Live8 georganiseerd, met hetzelfde opzet en doel. In 2005 werd het optreden van Queen tijdens Live Aid, door het Britse Channel Four, uitgeroepen tot het beste concert aller tijden.

Low Fidelity:

Low Fidelity (ook wel Lo-Fi of LoFi) is de tegenhanger van de term High Fidelity, de benaming wordt gebruikt bij het opnemen of afspelen van muziek in een lagere kwaliteit dan technisch haalbaar is. Tegenwoordig wordt dit vaak bewust gedaan, om een authentiek geluid te verkrijgen. Voorbeelden hiervan zijn o.a. het album “Dummy” van Porthishead, hierop werden bewust gekraak en geruis (als van een langspeelplaat) toegevoegd en de muziek van de Franse folkzanger (van Spaanse origine) Jose Manuel Thomas Arthur Manu Chao, van wie enkele nummers werden opgenomen met een cassetterecorder. LoFi wordt ook vaak gebruikt als de aanduiding van een genre dat eind jaren tachtig opkwam en zich ostentatief afzette tegen de dure en over geproduceerde muziek uit die tijd. Daarnaast is Lo-Fi ook de naam van een stroming uit de Indierock, die net in dezelfde periode ontstond als de Grunge.

Lounge:

Lounge is de benaming voor twee soorten Easy Listening (ook wel Middle of the Roadmuziek genoemd), de term staat voor simpele, harmonieuze en rustgevende muziek met een nostalgisch karakter. De oorsprong van Lounge wordt gerefereerd aan de muziek die (in de jaren vijftig) werd gespeeld in de salons van hotel en casinobars, maar ook in de cabarets en pianobars. Het is voornamelijk bedoeld als achtergrondmuziek, waarbij er nog te converseren valt. Latere varianten werden ook wel eens minachtend Muzak (amusementsmuziek) of Liftmuziek (Soundscape of geluidsarchitectuur) genoemd. Vanaf de jaren negentig werd met Lounge ook elektrische Downtempo-muziek bedoeld, hierbij worden niet meer dan 90 beats per minuut gebruikt. Lounge is geen genre op zich, het is eigenlijk Chill Out aangevuld met onder andere Triphop, Ambient, Acid Jazz en Deep House. In Lounge zitten vaak Oosterse klanken, Aziatisch en Arabisch. Het is niet zelden een combinatie van Westerse en Oosterse muziek.
(pdg). | ? www.hitjock-muzieksite.be