Fairlight CMI | Fantasy Records | Farfisa | Feedback.

Fairlight CMI:

De Fairlight CMI (Computer Music Instrument) was de eerste commercieel verkrijgbare digitale sample synthesizer. De CMI werd ontwikkeld door elektrotechnicus Peter Vogel en synthesizerkenner Kim Ryrie. De samplemachine had in 1979 twee uur nodig om op te starten en koste in die tijd een goeie 38.000 Euro. Bekende eigenaren waren Jan Hammer, Herbie Hancock, Peter Gabriel, Kate Bush en (uiteraard) Jean Michel Jarre. De Fairlight CMI was afkomstig uit Australië en reeds de tweede poging van zijn makers om een verkoopbare synthesizer te produceren. Na jaren van alleenheerschappij verloren de machines snel hun waarde omdat ze ingehaald werden door veel goedkopere synthesizers, zoals de Ensoniq Mirage en Akai S1000.

Fantasy Records:

Fantasy Records werd in 1949 opgericht door Max en Sol Weiss, het label is gevestigd in San Francisco (California). De beginjaren van het bedrijf waren grotendeels gewijd aan artiesten als Cal Tjader (“Mambo With Tjader”), Dave Brubeck (“Take Five”) en Vince Guaraldi (“A Flower Is A Lovesome Thing”). In 1951 opende Fantasy met Galaxy Records een eerste filiaal. In 1965 werd een andere dochteronderneming opgestart, Scorpio Records was echter geen lang leven beschoren. De namen van de labels werden genoemd naar Fantasy en Science-fiction tijdschriften. Fantasy Records kende z’n grootste succes, eind jaren zestig, met Creedence Clearwater Revival (CCR). Sinds 1977 is Fantasy ook eigenaar van Stax Records en sinds 1991 van Specialty. Fantasy Records is één van de weinige labels dat nagenoeg z’n volledige catalogus beschikbaar houdt.

Farfisa:

Farfisa is een fabrikant van elektronica, het bedrijf is gevestigd in het Italiaanse Osimo. Op het hoogtepunt van z’n productie had Farfisa drie fabrieken om instrumenten te produceren, voornamelijk in de regio van Marche. De Farfisa merknaam is een acroniem voor Fabbriche Riunite Di FISArmoniche, wat zich vertaalt naar verenigd fabriek voor accordeons. De eerste elektronische orgel van Farfisa werd geproduceerd in 1964, net als de Vox Continental was het toestel redelijk betaalbaar. Het typische lichte en nostalgische geluid van de orgel werd voor het eerst gebruikt door Domino Samudio (beter bekend als Sam The Sham) op de hit “Wooly Bully” in de Zomer van 1965. Een jaar later was de Farfisa prominent te horen op: “Double Shot (Of My Baby Love)” van The Swingin Medaillons, “When A Man Loves A Woman” van Percy Sledge en op “Never Loved A Man” van Aretha Franklin. Het gebruik van de Farfisa Compact Duo was ook een integraal deel van het geluid op albums van Sir Douglas Quintet (“Menicino”) en Pink Floyd (“Pipers At The Gate Of Dawn”).

Feedback:

Bij een geluidsweergave spreekt men van de term Feedback wanneer het geluid van een elektrisch instrument, middels het gebruik van een versterker, opnieuw door de elementen van het instrument worden opgevangen. Dit kan het welbekende ‘rondzingen’ veroorzaken, soms ook wel eens Mexicaanse hond genoemd. Het is de benaming voor storingen bij radiotoestellen van het regeneratieve soort, dat bij onnauwkeurige bediening als zender fungeert en daarmee de radiogolven verstoort door interferentie (de samen- of tegenwerking van verscheidene golven op dezelfde tijd en plaats). Dit brengt een hoogfrequent geluid met zich mee, dat het trommelvlies tergt (ook wel bekend als het Larseneffect). ‘Rondzingen’ kenmerkt zich door een toon die aanzwelt, totdat het niet meer harder kan. De toonhoogte wordt bepaald door de uitvoerigheid en kan vanuit een zachte storing ontstaan, dit heeft niks met de muziek te maken en hoeft ook niet meteen hoorbaar te zijn. Het te langzaam uitsterven van een toon kan heel irritant zijn. Men gebruikt een equalizer (afgekort EQ) om de frequenties te verzwakken waarin het ‘rondzingen’ dreigt. Een alternatief voor deze gelijkmaker is de feedbackdestroyer, een apparaat dat het begin van ‘rondzingen’ zelfstandig opspoort en vervolgens dempt.

(pdg). | ? www.hitjock-muzieksite.be